Hoe wordt de prijs van een verlovingsring met diamant bepaald?

prijsbepalende-factoren-diamanten-verlovingsring

Wat de prijs van een verlovingsring met diamant betreft zijn er een aantal factoren die ervoor zorgen dat een business model dat ‘Antwerp-based’ en ‘online’ combineert een sterk prijsvoordeel kan bieden:

  • Directe aankoop aan de bron in Antwerpen, al eeuwenlang het kwalitatieve wereldcentrum van de diamanthandel. Meer dan 80% van de handel in ruwe diamanten gebeurt in Antwerpen en 50% van de handel in geslepen diamanten vindt hier plaats. Het is dus logisch dat juist in dit hart van de internationale diamanthandel de beste diamanten geselecteerd kunnen worden voor het doel dat ze moeten dienen en dit tegen de beste prijzen. Bijkomend voordeel van Antwerpen is dat alle ambachtslui, nodig voor het fabriceren van een diamantjuweel, hier ook gevestigd zijn, wat tot interessante synergieën en kennisdeling leidt. Het gaat dan om edelsmeden, zetters, graveurs en diamantexperts. Zij werken allemaal in hun eigen atelier in deze unieke diamantbuurt. Antwerpen is een economische spil dankzij de aanwezigheid van een internationale haven en de levendige modesector. Dit apart karakter kan tevens een mooie wisselwerking tot stand brengen met diamant, bijvoorbeeld in design.
  • Directe verkoop E-commerce is een snel groeiende trend met een groot groeipotentieel in Europa. Ook specifiek voor de verkoop van diamantjuwelen wordt e-commerce in de toekomst een gevestigd kanaal. Het is raadzaam voor bedrijven om op deze trend in te spelen, omdat sales via internet een onbegrensde capaciteit heeft. Hoe groter het percentage dat een juwelier online kan verkopen in vergelijking met fysieke verkoop in een showroom, hoe scherper zijn prijzen zullen zijn, want op die manier dient het bedrijf geen dure retail outlets en luxueuze winkels aan te houden. Een e-boetiek is bovendien een winkel die 7/7 en 24/24 toegankelijk is voor alle klanten in alle delen van de wereld.

Het aspect van de eliminatie van tussenschakels door directe aan- en verkoop zorgt dus voor een aanzienlijke verkorting van de keten, wat tot een lagere prijs van een verlovingsring met diamant an sich leidt. Hierbij komen nog een aantal factoren die dit prijsvoordeel nog kunnen versterken:

  • Een efficiënt voorraadbeheer is gebaseerd op productie na verkoop. De prijzen zullen lager zijn als het productieproces pas in gang wordt gezet vanaf het moment dat de klant een diamantjuweel aankoopt, want het aanhouden van een beperkte voorraad impliceert de uitbouw van een weinig kapitaalintensief businessmodel.
  • Online marketingcampagnes versterken de focus op het product. Elke investering gaat rechtstreeks naar het juweel. De investeringen zijn dus onmiddellijk in de diamantring te zien. Op marketingvlak dient de nadruk hoofdzakelijk op online en digitale marketing te liggen veeleer dan op printmarketing. BAUNAT kiest er bijvoorbeeld voor geen traditionele events of celebrities te sponsoren. Er wordt geopteerd te investeren in service, het optimaliseren van de e-boutique en het product daar tevredenheid van de klant kan leiden tot een sterk effect van virale communicatie en mond-aan-mond reclame.
  • Expertise en vakkennis van medewerkers en aandeelhouders met een breed netwerk die al decennialang in de diamanthandel actief zijn en die de sector inmiddels door en door kennen. Op die manier kan men ten allen tijde de voordeligste diamant aankopen met de beste kwaliteit.

BAUNAT belichaamt al deze factoren. Als gevolg, kan ze haar klanten een breed gamma aan diamanten verlovingsringen aanbieden aan onklopbare prijzen.